Senast uppdaterad, 2023-01-13, info@gratis-pengar.se
Hur många gånger har du inte loggat in i en app eller webbsida och gjort dina ärenden men tyckt att något saknas. Ibland kanske du till och med hört av dig till kundtjänst och frågat om något som deras applikation inte klarar av och fått svaret att ”Det går inte att göra så vi har ingen funktionalitet för det”. Det är rätt så ofta som jag pratar med kundtjänster för olika företag och får det svaret. Här kommer dock något intressant och det är att när de svarar så har de fel. Det finns idag ingenting som är omöjligt att göra för de olika apparna. Det är klart att du kan inte logga in på Swedbank och köpa en rymdresa men ni förstår vad jag menar. Om det är en funktion som du saknar och du kan tänka fram den så kan den funktionen absolut läggas till siten. Det företagen som utvecklar siten måste ta i beaktande är antalet utvecklingstimmar och nyttan för just denna tjänst. Om du är den enda som någonsin frågat efter en speciell tjänst och de själva inte ser nyttan i funktionen kommer de inte att bry sig. Skulle det däremot vara en tjänst som du och flera andra har frågat efter och som de själva ser att många andra också kommer vilja ha kommer de att lägga upp den på sin lista över tjänster som de ska göra. Ju fler kunder som hör av sig desto fler nya funktioner kommer de att bygga. När jag har suttit och recenserat de olika tjänsterna har jag vid flertal tillfället hört av mig till de olika siterna och påpekat både buggar och förbättringsförslag. Om man hittar en bugg blir de överlyckliga och täpper till hålet så snart som möjligt medans nya funktioner läggs till i deras att göra lista. Nedan följer en lista på en del saker som jag sagt till de olika företagen och vad resultatet har blivit. Notera att de i de flesta fall gör allt för att lösa det om det är en bugg men även andra önskemål hamnar högt upp på listan och kommer sedan ut i applikationen.
- Gamla konton från Nordnet lästes över till Alwy – en bugg som de har korrigerat.
- Det stod att saldot var 100 miljoner kronor – en bugg som var en litet stund som de korrigerade snabbt.
- Utländska fonder summeras fel – en bugg som de har under utredning.
- Mina kontanter på Nordnet och Avanza syntes inte – en bugg som de har korrigerat.
- Mina lån hos Skandiabanken syns inte – en bugg som de har under utredning.
- Det finns cirkeldiagram som visar allt innehav – jag vill se alla fonder för sig och alla aktier för sig, under utredning.
- När man tar fram sitt innehav får man innehavet och ett procentuellt värde efteråt. Jag vill ha mer data än så och möjligheten att enkelt lyfta data för att kunna presentera på sociala medier.
- Bättre möjlighet att söka bland transaktioner.
- Bättre kategorisering av transaktioner.
- Det är krångligt att bli kund och få bonus – de behöver ha någon form av wizard för att underlätta för nya kunder. (I maj 2022 har du äntligen ändrat villkoren för att bli kund och det är nu mycket enklare.)
- Direkt felaktig text om cashback när det blir ny månad – en bugg som de skall korrigera.
- Mina lån hos Skandiabanken syns inte – en bugg som de har rättat.
- Min frus konto uppdaterade inte – en bugg som de har rättat.
- Saknar mina fonder hos Skandiabanken – en bugg som de har under utredning.
- Saknar koppling mot Opti, Fundler, BetterWealth, Sigmastocks, SaveLend och Kameo – under utredning.
- De har ett gäng fonder och certifikat som inte summeras då de är okända – under utredning.
- När man skickar en kompisinbjudan står inbjudarens namn på inbjudan – ingen åtgärd. SaveLend vill ha det som det är.
- Om man är inloggad i appen så ser man inte alla sina konto – under utredning. Det fungerar nu om man inte loggar in via Face ID.
- När man ställt in sin faktura för att betalas automatiskt via sin internetbank så tror man att hela beloppet skall betalas men Refunder skickar istället in DET LÄGSTA beloppet som man får betala till betalning. Det innebär att om jag inte MANUELLT går in och justerar fakturan VARJE månad så kommer jag att få betala 16,40% ränta på resterande belopp. Alla andra kort skickar hela summan till banken varje månad så att jag inte behöver göra någonting för att fakturan skall betalas. Jag har bett Refunder ändra på detta så snart som möjligt.
– Efter dialog med Refunder där de sa att de visste om detta och inte ville ändra på denna detalj så har det ändå skett en ändring och vid senaste betalningen kom det korrekta beloppen in för betalning. - Refunder spärrar sina kunder från tjänsten ”Bjud in en vän” om man handlar för stora belopp. Jag köpte en dator och blev spärrad efter detta. Här borde de ha något annat system för datorer och resor är ju inte direkt billiga och att spärra sina kunder efter varje köp känns lite väl underligt. Dessutom blev jag spärrad utan dialog.
- Felaktig summering av Snittcashback i appen. Korrigerat
- Felaktig summering av total cashback. Korrigerat.
- Ta bort det personliga namnet från värvningskampanjer.
- Informera alla befintliga kunder om att man skall köra en värvningskampanj.
- Ta bort gränsen max 5 värvningar.
- Ta bort det personliga namnet från värvningskampanjer.
- Nowos lyckohjul fungerar så där. Detta har jag påpekat flera gånger och de skall kika på det.
- Nowos enkäter fungerar också lite grand så där. Det har jag också påpekat men de tycker att det är enkätleverantörernas problem. Kunderna upplever det inte så och det är klart att kunderna skyller på Nowo.