Senast uppdaterad, 2023-03-26, info@gratis-pengar.se
Jag är ju rätt så extrem just nu eftersom jag recenserar så många olika företag och är kund hos alla dessa företag samtidigt. En normal kund behöver inte vara kund hos så enormt många företag som jag är. Men det normala är ändå att man blir kund hos en hel del företag och lite då och då så byter man företag för att man hittar något bättre pris eller helt enkelt blir besviken på företaget. Jag kommer i detta inlägg att gå igenom allt som du bör tänka på när du skall byta avtal. Detta gäller alla slags avtal oavsett om det försäkring, el, mobiltelefon eller vilket avtal som helst.
Innan du byter
Det företag som du är kund hos vill i regel behålla dig så se till att ha det i åtanke under hela processen. När du har hittat ett bra erbjudande så kan du ringa upp din nuvarande leverantör och berätta vilket bra pris du fick och har du tur så kan de erbjuda dig ett likvärdigt eller ännu bättre avtal. Om du får ett bättre avtal hos din nuvarande leverantör ska du absolut ta det.
Nytt avtal
Det första som händer är att du inser att du har ett behov av något som du inte har. Det kan vara allt från streamingabonemang till ny försäkring. Undvik att nappa på telefonförsäljarnas erbjudande om du inte har ett behov av just det som dom säljer. Kontrollera så att du verkligen behöver denna tjänst och om du kommer fram till att du inte klarar dig utan den så se till att gå vidare till nästa steg, nämlingen att ge sig ut på prisjakt.
Cashback
Det är bra att kika vilka bolag som erbjuder cashback via Refunder och MyBonus. När de sett vilka bolag som erbjuder cashback tar du med det som en parameter när du sedan ger dig ut på jakt efter det bästa och billigaste abonnemanget.
Jämför priser
Jag tycker att Lendos reklam har en väldigt bra slogan i sin TV-reklam som har fastnat ”Jämför, jämför, jämför”. Det är exakt det du alltid skall göra innan du tecknar ett nytt avtal. Det finns väldigt många bra siter för att jämföra priser på alla möjliga tjänster. Att tänka på är att dessa siter tjänar pengar på dig när du gör ett val. De får kickback så de behöver inte vara helt partiska. Det brukar dock framgå vilka val som de tjänar pengar på och vilka val de bara länkar ändå. Några av de bättre jämförelsesiterna är:
- Zmarta – Försäkringar, lån, bolån, el och företagslån
- Compricer – Bolån, privatlån, sparande, aktiehandel, el, bredband, kreditkort och försäkringar
- Comboloan – Bolån, privatlån
- Lendo – Bolån, privatlån och företagslån
- Elskling – El
- El – El
- Bredbandsval – Bredband, TV
- Prisjakt – Bredband
- Abonnemangkoll -Mobilabonnemang, Bredband, TV, Streamingtjänster
Bindningstid och uppsägningstid
När du jämför priserna skall du även kontrollera vilken bindningstid som priset gäller. Är priset lågt kan det vara för att bindningstiden är ett år och då innebär det att du är bunden till det abonnemanget i ett år. Nästa parameter som också är viktig är uppsägningstiden. Den kan vara allt från 14 dagar till ett år. Se upp med de abonnemang som har ett års uppsägningstid. Jag själv har råkat ut för den typen av abonnemang. Dagens Industri har till exempel ett års uppsägning på sin web prenumeration som det kör erbjudande på.
Kundservice
Kontrollera vad andra kunder tycker om ett bolag. På Trustpilot kan du enkelt läsa vad kunderna tycker om det bolag som du tänker välja. Om du set att alltför många kunder är missnöjda tycker jag att du inte tar det företaget.
Teckna avtalet
Om du känner dig nöjd med alla parametrarna hittils så kan du teckna ett avtal med de företag du har valt. Tänk på att du alltid har 14 dagars ågerrätt på alla avtal och det går alldeles utmärkt att utnyttja denna rätt. Det är bara att höra av dig till kundservice och bryta avtalet inom dessa 14 dagar om du vill och känner dig osäker på något.
E-faktura och autogiro
Har du kommit så långt att du tecknat avtal och bestämmer dig för att bli kund så är detta steg ett måste. Se till att sätta upp e-faktura eller teckna autogiro med det företag som du har valt. Detta för att slippa pappersfakturor eller fakturor via mail. Det kan annars bli lika jobbigt för dig som det blev för mig med Greenely när jag inte såg att jag fick fakturor då de hamnade i skräpposten.
Kontrollera fakturorna
Denna punkt kan tyckas väldigt underlig. Företagen borde väl ha koll på priset? Nä det har de inte alls är min erfarenhet. Om du har blivit lovad ett lägre pris av en säljare så är det inte alls säkert att det är det priset du får. Alla slags rabatter som du fått muntligt eller via mail måste du själv bevaka att de verkligen hamnar på fakturan. Det kan vara allt från 300 kr i lägre månadsavgift till en engångsjustering på 50 kr som tapppas bort. Kontrollera de tre första fakturorna noggrant även om du har autogiro eller e-faktura och sedan sporadiskt men åtminsonde var sjätte faktura.
Hittar du bättre pris
Tyvärr så lönar det sig inte att vara en trogen kund. Hittar du ett bättre pris någon annanstans eller känner att kundtjänst är dålig så är det bara att byta företag. Gör då om denna process igen. Dessa steg kommer du sedan att upprepa resten av livet så fort du ska skaffa dig en ny tjänst så se till att spara ner denna beskrivning så att du lätt kommer åt den.
Otrohet lönar sig