Senast uppdaterad, 2022-03-08, info@gratis-pengar.se
Uppdatering med tanke på kriget
När detta inlägg skrevs 2022-01-18 kostade dieseln 21,07 och alla beklagade sig över att det blivit så otroligt dyrt att tanka. Föga anade vi vad som skulle komma inom en snar framtid. Att Ryssland skulle invadera Ukraina med full kraft var det få som trodde på och nu står vi här två månader senare med fullständigt skenande drivmedelspriser. Idag kostar dieseln ca 27kr/litern och det verkar inte som som det finns någon övre gräns just nu. De senaste dagarna har priset gått upp 50 öre per dag! Att detta kommer att sluta med katastrof i Sverige behöver ingen betvivla då varken åkeribranschen eller jordbruket har råd med dessa priser särskilt länge. Om inte politikerna gör något åt drivmedelspriserna kommer min dystopi om 40 kr/litern att besannas fortare än jag och någon annan någonsin trott. En intressant sak är att 2011 kostade ett fat Brentolja drygt 111 dollar, idag kostar det 110 dollar. Idag kostar en liter diesel ca 27 kr, 2011 kostade samma liter 13,75. Kom ihåg att det mesta av priset är skatt och ovanpå det moms. Se cirkeldiagrammet nedan för fördelningen mellan skatt och produktionskostnad för bensinen vecka 8.
Det ursprungliga inlägget
Detta inlägg är från Facebook där Mattias Bäckström Johansson som är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna förklarar vad som håller på att hända med priset på diesel och varför höjningen blir så drastisk. Poängen med denna artikel är att om någon gör något fel så kan man inte fortsätta att ge dom chansen att försöka. Vi har idag skenande elpriser, skenande drivmedelspriser och nedlagda kärnkraftverk. Alla industrier är beroende av drivmedel och ström så det kan ju var och en räkna ut vad som kommer att hända med priserna på alla varor framöver. Det enda råd jag kan ge är att inte ge Socialdemokraterna förnyat förtroende i valet 2022.
Mattias Bäckström Johanssons inlägg
Gott nytt år önskar Socialdemokraterna!
Vid årsskiftet höjdes reduktionsplikten för dieseln från 26% till 30,5%. Något som tillsammans med den sedvanliga skattehöjningen resulterade i att dieseln vid den lokala macken ökade med 1,20 kr per liter över en natt. Påhejade av de gröna partierna har Socialdemokraterna drivit igenom en lag (https://www.riksdagen.se/…/lag-20171201-om-reduktion-av…) där denna reduktionsplikt fortsatt kommer att öka för varje år fram till 2030. Något som i praktiken kommer innebära rejäla prisökningar årligen då reduktionsplikten höjs enligt nedan:
- 2023 – 35%
- 2024 – 40%
- 2025 – 45%
- 2026 – 50%
- 2027 – 54%
- 2028 – 58%
- 2029 – 62%
- 2030 – 66%
Dessutom är det så illa att reduceringsplikten innebär att det är den totala mängden av alla drivmedel som säljs i Sverige tillsammans skall ha den procentuella inblandningen av biodrivmedel. Bensinmotorerna klarar inte av mer reducering vilket innebär att dieselmotorerna ensamma får bära hela reduceringsplikten framöver. Det kommer få till följd att dieselpriset kommer att skjuta i höjden likt en raket framöver medans bensinpriset kommer utvecklas lite mer normalt. För att göra det hela ännu mer intressant så är biodrivmedlet framställt från alla möjliga restprodukter från industrin. Eller för att helt enkelt knycka förklaringen från riksdagens hemsida ”ett vätskeformigt bränsle som framställs av biomassa och som är avsett för motordrift, biomassa: den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk och därmed förknippad industri, inklusive fiske och vattenbruk, liksom den biologiskt nedbrytbara delen av industriavfall och kommunalt avfall av biologiskt ursprung”. Det här innebär att de som är veganer och kör diesel kommer att köra runt på restavfall från livsmedelsindustrin, med andra ord kött. Vegetarianer brukar vara rätt så upprörda på det mesta och jag undrar hur de kommer att agera när de blir varse att de tvingas köra sina bilar på köttrester.
Ingen har bett om reducering
Det här med reducering i bensinen är det ingen som har bett om. Varken EU eller FN har det på sin agenda utan det är förmodligen Miljöpartiet som har haft det som sin dröm och tillslut lyckats genomföra det genom att pressa Socialdemokraterna. Det innebär att Sverige alltså står ensamma om att stoppa in reducering i drivmedel på dessa nivåer för att man vill visa sig extra duktig i miljöpolitiken. Till vilken nytta? En sak är säker och det är att tillsammans med våra nerlagda kärnkraftverk kommer det mesta framöver att gå åt helvete. Varken industrin eller privatpersoner kommer ha råd att köra bil, värma hus eller använda el så mycket som vi egentligen vill. Istället för att fortsätta avveckla kärnkraften borde Sverige satsa på små kärnkraftverk och sänka både skatt och reducering på drivmedel framöver.