Reduktionspliktsskandalen

Senast uppdaterad, 2023-04-07, info@gratis-pengar.se

Tillägg 2022-11-13
Jag har efter mycket forskande i detta ämne lyckats hitta en person som jobbar inom skogsindustrin som tillverkar reduktionsmedlet och han förklarade bra. Det är 45% reduktion i dieseln MEN lagen säger att vi skall MINSKA utsläppen med 30,5%. För att uppnå detta så måste de alltså hälla i 45% reduktion då minskar utsläppen med 30,5%. Dock finns det ändå en del oklarheter i detta när det kommer till Sverige. Reglerna inom EU är skrivna som så att det gäller hela bilparken. Om vi byter ut 30% av bilarna mot elbilar innebär det en enorm minskning av utsläppen och vi skulle då inte behöva ha lika mycket reduktionsmedel inblandat i vårt drivmedel som vi har idag för de kvarvarande bilarna eftersom utsläppen då skulle minskat väldigt mycket.

Exempel:
Idag har vi 100 bilar och 70 går på diesel och 30 på el. Om vi framöver får 30 bilar som går på diesel och 70 bilar på el så minskar utsläppen naturligt men Sverige har valt att vi ändå skall räkna på att dessa 30 bilar skall minska utsläppen lika mycket som i alla 70 bilarna släppte ut. Det gör att vi får en betydligt hårdare kravställning på de bilar som är kvar.

Alla andra länder i EU sitter och räknar på detta löpande och anpassar sin reduktion om jag har förstått detta korrekt men Sverige kör på och har samma reduktion i den dieseln som vi säljer. Det positiva är att utsläppen minskar snabbt men det blir dyrt för bilisterna. Sen ligger det hemska avtal (länk längst ner) med Preem som gör saken betydligt värre och som är en orsak till varför den nya regeringen inte kan ta bort reduktionen på en gång.

Ursprunglig inlägg utan korrigering

Det här är ett scoop som de stora tidningarna borde skriva om och inte jag men ingen annan verkar vilja ta i detta med tång. Idag har vi en reduktionsplikt på 30,2% men OKQ8 och de andra stora bolagen säljer diesel med ca 45% reduktion vid alla sina pumpar. Detta medför att vi vanliga bilister får betydligt dyrare och sämre drivmedel till våra bilar. Anledningen att de gör så är att de är förpliktigade att ha reduktionen 30,2% på hela sin produktion. Det spelar ingen roll hur mycket reduktion varje enskild liter har. Vissa stora kunder som köper direkt av OKQ8 vill inte ha reduktion (som både är sämre och dyrare) och har lyckats få till det så att de får vanlig diesel. Vidare så finns det i Norrland mindre bensinstationer som köper direkt från OKQ8 och lyckas förhandla till sig diesel utan reduktion. Dessa bensinmackar måste dock sälja dieseln till samma pris som om dieseln innehöll reduktion vilket gör att det blir stora summor som de kan stoppa direkt i fickan som vinst. Jag har bekanta som tankar på dessa stationer och de är väldigt lyckliga eftersom bilen går mycket bättre och mycket längre med ren diesel i tanken. För att summera upp det hela så blir det väldigt underligt och helt oförklarligt:

  • Svensson betalar extra dyrt för dieseln eftersom den redan idag innehåller ca 45% reduktionsplikt.
  • OKQ8 (och de andra stora bolagen) har själv hittat på denna lösning
  • Stora aktörer (förmodligen transportbolag) får köpa diesel med 0% reduktion. Billigare och bättre.

En liter diesel består i dag av 55 procent fossil diesel och 45 procent biodiesel som görs på växtolja eller slakterirester. Priset på vanlig diesel i Sverige är 10,85 kronor per liter innan skatten, medan en liter HVO ligger på 22,49 kronor före skatt. 

Det har gjort att den diesel vi tankar i pumpen kostar 15,69 kr / liter kronor, innan lagts på skatt och moms. Biodrivmedlen beskattas på samma sätt som fossil diesel, trots att de påstås vara bättre för klimatet. Nästan 62 procent av råvarukostnaden är biodiesel trots att den bara utgör 45 procent av volyminnehållet. Ovanpå dieselpriset läggs skatt på 4,80 kronor och moms på 5,12 kronor. 
Det här betalar du för vid pumpen: (priset gäller 2022-07-15)
Totalpris/liter: 26,01 kronor
Biodiesel: 10,12 kronor
Fossil diesel: 5,97 kronor
Skatt: 4,80 kronor
Moms: 5,12 kronor

Siffrorna i bilden ovan är fiktiva men visar på det verkliga problemet! Med 42% reduktion blir priset ca 2 kr högre per liter.


Preem och reduktionsplikten

För att göra det hela ännu värre så har tydligen Preem fått någon slags avtal med regering. MP lovade guld och gröna skogar om Preem la ner sitt tjockolja projekt och istället satsade på reduktionsdrivmedel. De lockade med den numera berömda trappan på hur mycket reduktion som kommer vara tvingande i Sverige framöver och den branta trappan visade i vilken takt man hade tänkt sig fasa ut vanliga drivmedel.

Texten nedan är saxad från Uvells site och det går att läsa mer om skandalen där.

Men när Preem skrev det där skulle de fortfarande bygga ut för tjockolja och den första reduktionsplikten var modest – 4,2 % för bensin och 21 % för diesel.

När Per Bolund och Isabella Lövin började maila och träffa Preem för att få bort Preem-raff från debatten var det den här listan de levererade – ”Vad sägs om att vi höjer reduktionsplikten mycket aggressivt under bara 8 år? Kan ni tänka er att låta bli tjockoljan då och bara bygga för biobränsle?”

Men det är något annat som står där. 

Det står: ”Eftersom lagen är tvingande kommer landets alla fordonsägare att  genom att de tvingas köpa biobränsle och det mesta kommer från er att betala era investeringar på 625 miljoner kronor.”

Isabella Lövin, Per Bolund och Stefan Löfven lovade Preem gratis och nollränte-riskkapital direkt från skattebetalarnas fickor till Preem om de la ner tjockolje-projektet. Det är den verkliga sanningen. 

>> Slut citat <<

Circel K

Enligt Circel K hemsida så är du redan idag med och bidrar till en fossilfri framtid genom att de blandar i mer reduktion än vad som krävs. Bra men dyrt. ”Du som kör en bensin- eller dieselbil är också med och bidrar till omställningen, vi tillsätter biodrivmedel i både vår miles bensin och i miles diesel kör de allra flesta av våra kunder redan idag med upp till 10% förnybar råvara i bensin och upp till 42 % i diesel.

Varför jagar inte media?

Detta är den stora frågan som jag ställer mig och det har varit så här minst ett år. Vem tjänar på detta? Hur kan det ens vara tillåtet att vi konsumenter skall betala extra för detta bara för att dedikerade kunder vill slippa reduktion. Jag vill se ett inslag om detta i SVT, SR, Aftonbladet, Expressen, DN och SvD redan under helgen.


Källor:

Telefonsamtal till OKQ8 där de bekräftar att det är så. Ring själv och verifiera om du inte tror mig.
Reduktionsplikt – Ekonomifakta
Dieselskatt – Ekonomifakta
Okända faktan: Hit går pengarna för en liter diesel Carup.se
Preem och framtiden – Rebecca Weidmo Uvell
Circle K text om tanka miljövänligare på deras egen hemsida. Det står 42% i klartext där.